Abstract:
|
En el sistema educatiu actual, estem davant del problema del fracàs escolar, com sol
succeir amb tots els problemes, les causes són múltiples; i el que intento amb aquest
treball es fer un estudi, d’esbrinar, entendre, i tractar de buscar possibles solucions com a
professional que pot intervenir en aquest procés.
Aquest treball centra el seu interès en problemes cunductuals que poden afectar al
rendiment escolar dels adolescents. El comportament i les males conductes dels alumnes
pot ser causa o conseqüència del fracàs escolar i influir en la vida futura dels nostres
alumnes.
Un primer bloc del treball exposa una visió general de les problemàtiques conducturals
que poden tenir els adolescents dins de l’aula, per passar a continuació a analitzar i
concretar la situació en la que he pogut ser partícip com a educadora:
La situació real es contextualitza en col·legi mixt, concertat, de caire religiós, del centre de
Barcelona. El grup classe concret que es tracta en el present treball és un grup de 4t
d’ESO, que segueix un itinerari adaptat, destinat a alumnes que no volen seguir estudiant,
tenen algunes dificultats acadèmiques, problemes conductuals o volen cursar un cicle
formatiu de grau mitjà. Aquest grup, està format per 8 alumnes, 7 dels quals estan
diagnosticats de TDAH i l’altre de dislèxia, presentant tots problemes conducturals en
diferents circumstàncies. En aquest context, crec que és molt important conèixer als
alumnes, apropar-se a ells i fer-se una idea de com es senten, que els hi agrada, que
canviarien, conèixer els seus objectius, etc. Per això es té en compte les observacions
aportades pel professor del grup, observacions pròpies com a oient i suport a l’aula, i les
entrevistes que vaig tenir amb els alumnes. L’atenció la memòria, el control, la falta de
paciència, la desorganització, la variabilitat, la poca motivació pels estudis i la baixa
autoestima, són els principals problemes en que es troba aquesta aula i que afecten als
hàbits acadèmic.
Es pretén plantejar possibles solucions mitjançant estratègies i metodologies que
destaquen el component motivacional de tipus personal, entenent que algunes de les
variables més importants són l’autoestima, les expectatives, les fites i les pautes per
continuar millorant la conducta i l’aprenentatge. Es pretén provocar canvis a l’aula per
obtenir motivació i curiositat per aprendre. El treball presenta propostes de metodologies
amb pautes concretes per a la realització d’activitats per aquest grup d’alumnes tenint en
compte les seves peculiaritats.
Amb aquestes pautes, es presenten activitats dins de l’àrea de Tecnologia per a alumnes
que necessiten un canvi. Observar com els alumnes no estaven atents a les explicacions
pel professor per la via convencional de classe magistral, ha estat la motivació per
plantejar activitats alternatives i innovadores per a incentivar la seva atenció i motivació.
En el plantejament de les 5 activitats es tindrà en compte el context concret de l’activitat i
la motivació per a fer-la. A totes elles s’inclou la descripció, el desenvolupament i avaluació
reflexiva, intentant valorar els resultats obtinguts i possibles millores a tenir present. |