Abstract:
|
Es tracta d’un treball de recerca sobre “Lifelong Learning” en el que el procés d’investigació ha estat desenvolupat seguint un recorregut cronològic de dos etapes, i tractant en lo possible referir a exemples de l’entorn de les matemàtiques. La primera etapa comença en el passat i s’apropa al present, i és la que introdueix el concepte LLL natural o innat.
Amb l’inici de l’era digital comença una segona etapa que pretén enllaçar el present amb el futur. És una etapa que està marcada per invents tecnològics sense precedents, la globalització i l’acceleració dels canvis. Fets que trastoquen els pilars del model de societat Industrial que passa a ser del Coneixement, i que requereixen noves competències per part dels ciutadans, destacant les competències digitals i les de aprendre a aprendre (ja cal desenvolupar la capacitat d’adaptar-se a canvis imprevistos). És en aquest context que s’introdueix el concepte del LLL modern i que es bassa en potenciar l’aprenentatge conscient. Les TIC proporcionen possibilitats abans inexistents que faciliten establir connexions en xarxa, ideals per que hagi un impuls del LLL modern .
Durant aquest viatge succeeixen moltes coses, apareix el moviment Open Access, es consoliden els Open Educational Resources i la cultura de compartir recursos, sorgeix el Connectivisme com una nova forma d’adquirir el coneixement en xarxa que està recolzat per la immediatesa de les interaccions i la referida facilitat en establir connexions. Com que tot això va a cavall de la tecnologia apareix el concepte de Personal Learning Environments (PLE) com una forma d’optimitzar l’entorn personal per l’aprenentatge. I a tot això s’afegeix la revolució entre cometes del concepte Massive Online Open Course (MOOC) que obre les portes a un aprenentatge gratuït i en xarxa, i a l’hora a un profund debat al voltant de la viabilitat, sostenibilitat, qualitat, etc que va acompanyat d’una llarga llista de preguntes, moltes encara sense resposta.
Doncs bé el camí de la segona etapa tot just acaba de començar, i pot ser molt llarga fins que apareguin les condicions que portin a una tercera. |