Abstract:
|
El present treball de fi de màster es realitza amb l’objectiu de millorar les habilitats espacials dels alumnes de l’ESO implementant la didàctica del disseny assistit per ordinador (DAO) en dues dimensions (2D) mitjançant el programari existent de disseny en tres dimensions 3D.
Actualment el DAO només apareix de manera implícita al currículum de tecnologia de l’ESO lligat al projecte tècnic de 3r curs i els llibres de text consultats presenten el DAO en 2D.
La utilització de programes 3D implica un canvi de metodologia que modifica aspectes bàsics com ara el de la generació inicial d’idees o el de la visualització espacial d’objectes. Aquest TFM pretén omplir aquest buit aportant una metodologia amb un programa de DAO 3D per a ajudar a millorar la percepció espacial dels alumnes de tercer d’ESO.
El projecte s’inicia amb la cerca, anàlisi i comparació de programes DAO-3D assequibles en cost per als centres i dificultat d’ús per a la majoria del professorat i de l’alumnat. També amb les prestacions suficients per aconseguir els objectius previstos, essent el SketchUp el programa seleccionat.
Posteriorment, es dissenyà una metodologia d’ensenyament-aprenentatge aplicada en unes activitats concretes emprant el SketchUp que estarà dirigida a la millora de la intel·ligència espacial dels alumnes. Aquestes activitats permeten augmentar o disminuir el grau de dificultat per atendre la diversitat a l’aula.
La metodologia es basa fonamentalment en el modelat d’un objecte amb unitats polièdriques simples donades les seves vistes al tríedre trirectangle la qual estarà lligada als jocs d’ordinador, als constructius tradicionals i a les proves psicomètriques d’habilitats espacials.
S’optimitza l’aprenentatge del programa per a emprar el nombre mínim d’eines, tant pel que fa al disseny de material didàctic per part dels docents, com per a l’aprenentatge per part dels alumnes i professors, elaborant uns manuals d’instruccions específic amb les eines bàsiques de funcionament.
A més, s’ha programat una unitat didàctica per a concretar l’aplicació del projecte amb activitats d’exemple.
Finalment, per a poder avaluar el TFM, es va impartir una prova pilot en un grup d’alumnes del centre del pràcticum. Aquesta prova va incloure una avaluació inicial de l’alumnat, la realització de la programació didàctica simplificada i una avaluació final dels coneixements i competències adquirits. |