Abstract:
|
Amb el plantejament d’una metodologia basada en projectes, he intentat donar resposta a
les necessitats dels adolescents actuals, proposant un model educatiu pensat per gaudir
de l’aprenentatge des d’un punt de vista vocacional i sense limitar les llibertats i la
creativitat personal.
Es tracta d’una metodologia de treball cooperatiu, on els alumnes són agents actius en tot
el procés, deixen de tenir, per tant, una actitud tant passiva pròpia dels models tradicionals
de classes magistrals, amb la qual cosa aconseguim augmentar el seu interès i sobretot
que assoleixin el coneixement de forma efectiva gràcies a l’experimentació directa. Aquest
TFM planteja un model educatiu on l’alumne pugui aprendre a aprendre d’una manera
autònoma i eficient. He identificat, analitzat e incorporat els components fonamentals que
es necessiten per aprendre, com són els objectius d’aprenentatge, les capacitats
cognitives, les estratègies i el procés, aprendre amb els altres, l’ambient d’aprenentatge,
els aspectes emocionals i l’autoconeixement com a requisits bàsics per dissenyar un
model basat en projectes que potenciï sobretot la competència d’aprendre a aprendre.
En el disseny d’un projecte, aquest es divideix en diverses fases, sent que cadascuna
suposa un esglaó que quan es supera augmenta la capacitat de l’alumne per ser autònom
i sentir-se segur en el seu aprenentatge. La meva proposta no és un model tancat, sinó
que és una guia efectiva per dissenyar un ABP que sigui eficaç i ajudi en la formació dels
alumnes. És un model que es pot adaptar fàcilment a qualsevol curs de l’ESO i que permet
desenvolupar bé els diferents continguts curriculars.
Les fases que plantejo per dissenyar un ABP, s’inicien amb una fase prèvia que té com a
finalitat analitzar els aspectes rellevants per entendre les motivacions i fites que tenen els
adolescents, de tal forma que puguem incorporar en el disseny del nostre ABP activitats
que millorin i potenciïn la motivació dels adolescents, buscant que això ens ajudi a tenir
millors resultats. En aquesta fase formarem equips d’alumnes de perfils diferents, que
puguin treballar conjuntament per desenvolupar i donar solució al projecte plantejat.
La resta de fases del disseny d’aquesta metodologia impliquen que per a que els resultats
siguin exitosos es requereixen unes instruccions ben clares, definint bé els rols de cadascú
i establint correctament els objectius a assolir. Defineixo els rols que han d’adoptar tant els
estudiants com els professors, els quals s’han de convertir en experts en la matèria que
orienten als estudiants i intervenen en funció de les necessitats i la demanda de cada
grup.
El concepte d’aquesta metodologia està basada en un procés d’aprenentatge continuat al
llarg de totes les fases del projecte, sent que hem de controlar i fer un seguiment de tot el
procés i no sols del resultat final, establint alhora diferents mesures d’avaluació que ens
permetin obtenir dades de l’eficiència del mètode. |