Resum:
|
El segle XXI ha estat l’escenari de grans transformacions. Entre d’altres, el de l’empresa
socialment responsable. Ens trobem en un nou context en el qual s’entén que les
empreses, i especialment les grans empreses transnacionals, no busquen només
maximitzar els seus beneficis a qualsevol preu. Per contra, el que ens trobem és un nou
paradigma sobre el compromís de l’empresa amb els drets humans i el medi ambient, el
que ha vingut a anomenar-se el comportament socialment responsable de l’empresa o,
de forma més planera, la Responsabilitat Social Corporativa (RSC). Tot i això, segueixen
essent molt els mitjans que, cada cop amb més freqüència, donen a conèixer nous
escàndols protagonitzats per aquestes grans empreses: treballadors explotats, drets
laborals violats, ecosistemes destruïts, etc. D’això hom entén que el debat al voltant del
paper de les grans empreses encara no s’ha conclòs. Aquest treball pretén trobar noves
evidències sobre la pràctica de la RSC. Amb aquest propòsit s’ha decidit realitzar un
estudi en detall del Grupo Inditex, una de les empreses de referència a l’Estat espanyol,
líder nacional i internacional del sector de la moda. Pensant en aquest objectiu, el treball
comença analitzant les aproximacions teòriques a la RSC: com la podem entendre, quin
paper juga en l’empresa i quines són les raons de la seva implementació. El segon
capítol estudia així mateix els orígens d’aquesta pràctica i n’analitza les problemàtiques
principals, a saber: els mètodes de valoració, els mecanismes de regulació i les eines de
gestió. Com a pas previ a l’anàlisis del cas pràctic, el tercer capítol estudia dos grans
marcs d’anàlisis: el del sector de la moda a Espanya i la trajectòria del Grupo Inditex,
empresa líder del tèxtil. Un cop acabat aquest exercici, el quart capítol estudia en detall la
RSC del Grupo d’acord amb dues fonts principals: els Informes de RSC que el Grupo
elabora anualment, d’una banda, i els estudis de grups independents, en especial els de
l’Observatori de la RSC i els que es realitzen en el marc de la Campaña Ropa Límpia, de
l’altre. |