Abstract:
|
En el següent projecte es dissenya una part d’una caixa de canvi d’un vehicle tipus fórmula, en aquest cas el disseny, a més, compleix amb la normativa de la Fórmula 1 i, per tant, es podria utilitzar en aquest campionat i també en categories inferiors.
Inicialment, s’exposa el concepte de vehicle tipus fórmula i les diferents categories de competició automobilística, a més, s’explica la distribució habitual dels elements d’una caixa de canvi d’aquest tipus de vehicles.
Partint del pas per corba del vehicle en un determinat circuit, la metodologia que se segueix per dissenyar la caixa de canvi consta en fer coincidir les relacions de transmissió que es poden muntar a la caixa de canvi degut a les condicions de disseny amb les relacions de transmissió declarades a la FIA a principi de temporada i aquestes són les úniques relacions de canvi que es poden muntar al llarg de tot el campionat.
Per tal d’optimitzar les prestacions de les relacions de canvi seleccionades amb una distància fixa entre eixos, s’opta per utilitzar diferents mòduls, diferents angles de pressió de funcionament i diferents coeficients de desplaçament.
A continuació, es dimensionen les rodes dentades, l’arbre primari, l’arbre secundari i els rodaments seguint el procediment de càlcul.
Paral·lelament es modelitza l’arbre primari i l’arbre secundari amb un programa de simulació d’engranatges i de caixes de canvi i els resultats obtinguts coincideixen amb els obtinguts pel procediment de càlcul.
Utilitzant un programa de tractament de sòlids en 3D, s’han realitzat els plànols de l’arbre primari, els quals són aptes per portar a fabricar a un taller de mecanitzat.
Posteriorment, es fa un pressupost de tot el disseny i el resultat es suficientment econòmic en relació a la competència.
Finalment, es valora l’impacte mediambiental del projecte. |