Abstract:
|
Aquest projecte pretén representar un recull de la feina realitzada i l’experiència aconseguida en la fabricació d’un firewall-cockpit integrat en fibra de basalt de l’equip de l’ETSEIB Motorsport, durant la temporada 2011. La idea principal ha estat obtenir un espai pel conductor totalment aïllat dels components calents o amb possibilitat de fuga de líquids, a la vegada que s’aconsegueix una millora estètica important respecte l’any anterior sense augmentar substancialment el seu pes.
Es detallarà com s’ha dissenyat el sistema firewall-cockpit a partir del xassís del vehicle i de la situació de les plantilles d’ergonomia corresponents a la normativa, així com els components amb possibilitat d’interferència per tal d’obtenir un package molt ajustat buscant sempre el màxim espai pel pilot, la màxima estètica i el mínim pes.
D’acord amb aquests paràmetres de disseny, la decisió fou dissenyar-lo per l’interior del xassís, per tal de tenir el mínim de forats possibles, ja que tot espai que pogués tenir per travessar una barra hauria complicat molt el disseny per tal de poder-lo posar i treure i hauria generat també molts problemes a l’hora de complir amb la normativa de Formula Student (FSAE Rules 2011) referent a firewall, que indica que qualsevol espai o forat en una zona afectada pel firewall ha d’estar totalment aïllada contra fugues de líquids i contenir una goma ignifuga per tal de, en cas d’incendi en la part de motor del vehicle, evitar el pas del foc cap a la zona del pilot.
Per tal de permetre que el firewall-cockpit es podés posar i treure del vehicle per tal de realitzar reparacions en la zona del motor, diposit i bateria, es va dissenyar de tal manera que fos en dues peces separades. Aquest fet implica que en la zona afectada per firewall on es troba la partició s’ha hagut de aïllar com s’indica a la normativa.
S’explicaran les característiques i els tractaments necessaris en la fabricació del motlle, així com tot el procés de laminació per tal d’obtenir la millor qualitat en les peces laminades en fibra de basalt per via humida amb posterior aplicació del buit.
A tall de conclusió s’explicaran els problemes que es van tenir en la fabricació, tant del motlle com de la peça final, i es proposarà la millor manera de fabricar el motlle obtinguda a través de l’experiència i de la fabricació d’altres peces. |