Resum:
|
El període de I'Educació Secundaria constitueix una etapa de vulnerabilitat acadèmica per la
població immigrant. El nombre d'abandonaments és molt elevat segons diversos informes
locals, nacionals i internacionals. La recerca treballa sobre la hipòtesi que I'alumnat de
procedència estrangera que supera la transició de risc entre I'Educació Secundària Obligatoria
(ESO) i la Postobligatòria (PO) podria caracteritzar-se segons el concepte de resiliència. I així
analitzar i valorar els mecanismes resilients que poden donar llum sobre com aconseguir que
processos, a priori, qualificats com a problemàtics o dificultosos per aquests grups degut a la
seva situació de major vulnerabilitat esdevinguin una xarxa protectora que afavoreixi
trajectòries d'èxit escolar. L'estudi s'ha desenvolupat de manera longitudinal durant un curs
fent el seguiment d'una cohort de 94 estudiants matriculats al darrer curs de la ES0 en la seva
incorporació als estudis postobligatoris. La mostra ha estat ubicada en quatre Instituts del
Barcelonès i el Maresme. Els joves pertanyien a 19 països diferents amb edats entre 15 i 18
anys amb una proporció similar de sexe femení i masculí. Per a la caracterització d'aquests
estudiants en les diverses variables rellevants per I'estudi s'han utilitzat diversos Instruments
de recollida de dades de tipus quantitatiu: qüestionari general, escala de centre, escala
d'esdeveniments vitals i escala de resiliència. El seguiment de la cohort als estudis de
batxillerat, cicles formatius o altres opcions ha estat possible gracies al vincle i treball
col.laboratiu amb els Instituts que han facilitat les dades de seguiment quan ha estat possible.
Els resultats han posat de manifest que existeix una correlació significativa entre la
permanència acadèmica i la resiliència. Per aprofundir en aquest fenomen s'han realitzat 14
entrevistes semi-estructurades a estudiants de diversos grups culturals amb puntuació
elevada a I'escala de resiliència i amb un perfil continuista. |