Utilizad este identificador para citar o enlazar este documento: http://hdl.handle.net/2072/211017

Trajectòries d'èxit de joves immigrants a l'ensenyament superior i al món professional
Sancho Gil, Juana Maria
Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca; Hernández, Fernando (Hernández Hernández); Herraiz García; Padilla Petry, Paulo; Fendler, Rachel; Arrazola Carballo, Judith; Giró Gràcia, Xavier; Valenzuela Segura, Roser
L’educació dels immigrants és un tema prioritari a les agendes polítiques de molts països de la OCDE. En molts casos, els governs s’han preocupat especialment de la seva integració al món del treball però creix l’interès en els seus resultats al sistema educatiu i en la revisió de les polítiques adreçades a respondre a les seves necessitats educatives i formatives. La majoria d’aquests estudis es situen a l’esfera de l’educació infantil, primària, secundaria i formació professional, per això resulta pràcticament impossible trobar estudis que analitzin el baix percentatge d’accés d’estudiants immigrants extracomunitaris a la universitat (al voltant de 3,3% en el cas de Catalunya); que contribueixin a entendre els factors que configuren les trajectòries d’èxit escolar i d’integració laboral dels estudiants immigrants que accedeixen i completen els estudis universitaris; que puguin donar pautes per desenvolupar polítiques educatives que millorin els resultats d’aprenentatge dels estudiants immigrants; i que puguin servir com a mirall i incentiu per a altres persones immigrants i, perquè no, també del país. Aquest projecte ha estudiat el conjunt d’elements que condicionen l’accés dels joves immigrants als estudis universitaris, i a l’estatus laboral que els hauria de possibilitar la seva formació universitària. L’estudi ha consistit en una metaanàlisi dels documents existents sobre el tema i en la realització de 8 narratives biogràfiques; quatre de persones cursant diferents estudis a les universitats catalanes i quatre que ja s’han incorporat al món del professional. Aquestes narratives venen acompanyades de 8 vídeos que exploren noves maneres de visibilització d’aquesta població i es transformen en una pràctica d’autoria. Aquest material visual pot servir com a recurs educatiu, en la mida que pugui ser un mirall i un incentiu per a altres persones immigrants i del país. Finalment, presenta un seguit de recomanacions per als responsables de les polítiques i dels centres educatius.
Educating immigrants is becoming a priority in most OECD countries' political agendas. National governments seem particularly interested in immigrant incorporation into the labour force. However, interest in immigrants' results in school and a general revision of the policies that are meant to address and respond to their educational and training needs is gaining prevalence. Most of these studies focus on early-childhood, primary and secondary education, and vocational training. This makes it nearly impossible to find studies that: analyse the low percentage of immigrant students who enter the university (approximately 3.3% in Catalonia); contribute to understanding what factors influence immigrant students' journeys through higher education and into the professional sector; offer recommendations for developing educational policy aimed at improving the learning results of immigrant students; and provide role models and inspiration for other immigrants, or the country as a whole. Our project has studied the various elements that condition young immigrants' access to higher education and their integration into the professional occupations that, in theory, they prepared for. The study consisted in a meta-analysis of existing relevant reports and documents and involved the elaboration of 8 narrative biographies – four on subjects currently enrolled in Catalan universities and four on subjects who have received a university degree and who are now at work in the professional sector. We have also created 8 videos in collaboration with the participants, which explore new methods for giving visibility to this part of the immigrant population, allowing them the opportunity to discuss the issues and add their own voice. This visual material can serve as an educational resource, to the extent the videos can be used for inspiration and reflection, by immigrants and native-born people alike, throughout Catalonia. Finally, this project has resulted in a set of policy recommendations written both for political bodies and educational centres.
10-05-2013
Èxit escolar
Immigrants -- Catalunya -- Relats personals
Joves immigrants
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
129 p.
Informe
Els ajuts de l'AGAUR;
         

Documentos con el texto completo de este documento

Ficheros Tamaño Formato
2010ARF100039.pdf 2.148 MB PDF

Mostrar el registro completo del ítem

Documentos relacionados

Otros documentos del mismo autor/a

Sancho Gil, Juana Maria; Ornellas, Adriana; Arrazola Carballo, Judith