Abstract:
|
Motivació:
Actualment el departament d’Automoció disposa de dos panells pneumàtics marca
FESTO per portar a terme les pràctiques de la unitat formativa UF1 Instal·lacions
pneumàtiques i hidràuliques del mòdul formatiu “Sistemes de transmissió de forces i trens
de rodatge” del cicle de grau superior d’Automoció.
El nombre d’alumnes que cursen aquest cicle és aproximadament de setze estudiants,
fet que comporta que aquest material resulti limitat pel desenvolupament de la part
pràctica del currículum de la unitat.
Objectius:
Aquest fet, afegit a l’actual situació econòmica global, proposa buscar altres
alternatives adients que permetin desenvolupar les pràctiques de manera sostenible
obtenint els mateixos resultats d’aprenentatge.
Solució proposada:
En sintonia amb l’evolució tecnològica actual, on la tendència és el control de
processos i instal·lacions mitjançant l’ordinador, es proposa la utilització de les TIC com a
eina on portar a terme la simulació de les pràctiques. Aquest material permet entendre el
món real a través d’una eina virtual, i establir les semblances i diferències entre la
simulació i la realitat, al contrastar els resultats obtinguts amb les pràctiques al taller.
S’incorpora així un entorn d’aprenentatge nou i enriquidor per l’alumne, que amb molta
probabilitat es trobarà quan s’introdueixi en el món laboral.
En aquest treball es desenvolupa material didàctic per a cinc sessions de pràctiques
de tres hores cadascuna, utilitzant un programari de simulació pneumàtica anomenat
Fluidsim, i dos panells pneumàtics existents al taller.
Així mateix es proposa una metodologia de treball que evita el solapament dels equips
materials, assegura que cada alumne realitzi com a mínim una pràctica sobre panell, i al
mateix temps no se’n repeteixi cap. Aquesta metodologia facilita la tasca del docent i
l’avaluació de la unitat formativa. |