Abstract:
|
Aquest projecte té com a punt de partida l’estudi del Port de Barcelona i la seva ubicació respecte la ciutat. Concretant a partir de la seva ubicació, les seves mancances i les seves possibilitats, aquest pla d’actuació ajudarà a revitalitzar tots aquests espais i a cosir Montjuïc creant una relació més forta i directe entre mar i muntanya. Tot aixó s’aconsegueix amb la definició d’uns recorreguts que inclouran un aparcament per facilitar l’accés a la muntanya, els accessos al camí del mar i al port, i un equipament ubicat en algun dels edificis que el port va abandonant.
Aquest procés s’ha pensat per etapes obtenint com a estat final la concreció de totes les “portes” o recorreguts, un parc lineal d’unió i un tram que servirà com a eix vertebrador i unirà el Parc de la Ciutadella amb la línia 9 que comunicarà amb l’aeroport en un futur. Un cop definida l’estrategia urbana; el projecte es centra en una fase inicial on es concreten les dues primeres portes situades al final de l’Av. Paral.lel, on actualment hi ha un programa de recuperació de teatres (Fem Paral.lel).
Prenent aquest fet com a punt de partida, s’ha analitzat la resta de la ciutat per constatar que a Barcelona hi ha molts espais d’exhibició, pocs de creació artística (les fàbriques de creació), i encara menys de formació, sobretot pel que fa a l'aprententatge del circ. Per tant, i després d’un estudi previ a nivell europeu, es decideix que una “Escola Superior de Circ” és l’equipament més adequat per aquest indret. Un cop centrats en la proposta específica de l’escola, començarem amb la presentació de l’edifici a rehabilitar, que consta de 6 naus de 30x50 metres amb una volumetria molt característica formada per una estructura mixta de pòrtics de formigó i arcs d’acer atirantats. L’estrategia d’actuació consta d'un nou programa vs espai pre-existent: Aquí només cal espai per entrenar, crear, exhibir o fer les dues activitats alhora. Per tant, el 90% de l’espai programàtic ha de ser espai buit, com a plataforma per a la intervenció artística. El principal patrimoni d’aquesta nau no és tan el seu valor constructiu, com el de les seves dimensions i la seva volumetria característica, així com la seva ubicació. L’estratègia consistirà en buidar el contenidor central (pre-existent) i activar aquest buit perquè funcioni segons el programa establert. |