Abstract:
|
Amb aquest treball final de carrera es vol analitzar la partida contable d’aquelles
despeses produïdes per l’adquisició d’envasos i embalatges en la indústria alimentària.
Aquests elements tenen la funció principal de contenir del producte, i altres funcions
també importants com és la de màrqueting amb el clar objectiu de satisfer les
necessitats i preferències dels consumidors. És rellevant destacar la importància
d’aquesta partida tant per les seves característiques intangibles (imatge del producte,
qualitat transmesa i percepció per part del consumidor) com pel rol tangible (generació
de residus), com per la participació en les despeses i la seva implicació en el compte
de resultat.
En aquest treball hem estudiat tant el conjunt de les despeses en aprovisionaments
com els seus components, desglossats en matèries primeres, mercaderies i altres
aprovisionaments (envasos i embalatges), amb la finalitat d’especificar el pes relatiu de
cada element del grup de compres netes. L’anàlisi s’ha realitzat tant a nivell d'Espanya
com de Catalunya i Andalusia, les dues comunitats més importants pel que fa a
vendes realitzades en el sector agroalimentari. Així mateix hem explicat les diferents
característiques dels envasos i embalatges que s’utilitzen a dia d’avui. Com són els
materials utilitzats i aquells que es volen potenciar per un major respecte al medi
ambient. Els diferents sistemes d’envasos i aquelles maneres d’envasar determinats
productes. I quines innovacions en envasos s’estan fent o quines es volen donar major
impuls.
Els resultats que hem obtingut sobre la despesa que ocasiona la partida dels AA té un
paper discret dintre de les despeses totals d’explotació de la IAA espanyola, ja que
representa un 7%. En quant a les despeses totals d’aquesta partida, però ara en el
total de despeses de cada comunitat, Andalusia té un percentatge semblant a
l’espanyol i en canvi Catalunya és inferior, del 5-6%. Pel que fa la despesa en AA de
l’estat espanyol, amb la suma de les dues comunitats que hem destacat, Catalunya i
Andalusia, representa gairebé un 35% del total. També cal dir, que aquestes dues
CCAA són les majors en vendes de les disset que formen l’estat espanyol. |