Abstract:
|
Els tramvies són un vehicle que torna a estar present a la nostra societat. Després d’haver
estat desmantellats a països com Espanya i França, els problemes de congestió causats
pel trànsit privat fan que moltes ciutats es decideixin per reintroduir-los. Tot i aquesta
voluntat, aquest llarg període d’absència ha fet que bona part del saber fer lligat a aquesta
professió s’hagi perdut.
L’objectiu d’aquest projecte és proporcionar unes mínimes propostes de disseny a
respectar, per tal de dissenyar una cabina tramviaire que compleixi els requisits dels
usuaris, aplicades a un cas particular.
Per aconseguir-ho s’ha fet, en primer lloc, una recopilació de l’estat de l’art de l’ergonomia
de les cabines de conducció. La majoria dels articles científics utilitzats fan referència als
vehicles ferroviaris pesats i, per aquesta raó, molts dels seus continguts han hagut de ser
adaptats al tramvies.
Per tal de fer un estudi centrat en l’usuari, i no només teòric, s’ha incorporat una fase de
retorn d’experiència. Aquesta fase ha consistit en entrevistar experts de tracció de tres
xarxes tramviaires que utilitzen un mateix tipus de tramvia. Amb les dades obtingudes s’ha
elaborat un qüestionari que ha estat contestat per cinquanta-sis conductors de tramvia que
ha permès obtenir important informació sobre l’ergonomia del mateix.
La informació recollida en les dues fases prèvies ha permès fer unes propostes de disseny
per tal de garantir uns mínims criteris ergonòmics de la cabina. Els aspectes clau fan
referència a la distribució de les comandes, al seient i a la visibilitat. |