Abstract:
|
L’objectiu d’aquest projecte és definir millores aerodinàmiques fàcilment implantables en un tren de
mercaderies per tal de facilitar el transport de mercaderies a Alta Velocitat.
L’estudi principal del projecte s’ha realitzat mitjançant el software de simulació CFD COMSOL
Multiphysics 4.1. En aquest s’han implementat models comuns de tren de mercaderies i de tren amb
perfil aerodinàmic, i s’han realitzat simulacions a diferents velocitats (baixa, mitjana i alta) en un
determinat volum de control invariable per als dos models. Les simulacions s’han realitzat amb models
2D i posteriorment amb models 3D, analitzant-ne el perfil de velocitats, de pressions, i d’energia cinètica
turbulenta al voltant dels cossos. El model de ferrocarril de mercaderies utilitzat es basa en el transport
de contenidors intermodals de 20 peus.
Els resultats observats donen fe d’una menor resistència a l’avanç en trens aerodinàmicament preparats
respecte a ferrocarrils amb formes amb excessius angles vius i excessives separacions entre els seus
vagons. Així mateix es comprova l’avantatge que atorga la homogeneïtat en les formes del vehicle.
Amb la realització d’aquest projecte es conclou que mitjançant l’implementació de les millores
aerodinàmiques més bàsiques en models de ferrocarrils de mercaderies ajuda significativament a la
millora en la velocitat del transport a igualtat de potència consumida. Aquest factor pot ser important
per a l’increment d’usuaris del transport de mercaderies per ferrocarril, suposant això una millora pel
que fa a emissions d’agents contaminants a l’atmosfera en comparació amb el transport mitjançant
camions. |