Abstract:
|
Aquest treball pretén oferir una eina intuïtiva i eficient per tal que els
centres educatius puguin analitzar: 1: quin és el seu caràcter propi real
(independentment del que descriguin els documents oficials del centre)
entenent el centre com una realitat social pròpia; 2: com és l'entorn que
envolta el centre educatiu; 3: quines relacions s'estableixen entre els dos.
Per fer-ho es desenvolupa una bateria d'indicadors que permeten establir
relacions de correlació positiva entre factors acadèmics i sociodemogràfics.
El treball es planteja des d'una òptica en la qual l'atenció no se centra en
l'àmbit purament curricular ni de l'alumnat, sinó que abarca a tota la
comunitat escolar i intenta aportar elements valuosos per a l'anàlisi de la
realitat social.
L'eina de treball proposada es concep com a material vàlid per als centres
tant en la seva gestió diària com en la definició de les seves polítiques
estratègiques; l'element central que caracteritza el treball és la voluntat que
esdevingui una eina vàlida per a l'autogestió i l'autoavaluació dels centres
educatius, defugint les imposicions externes del sistema educatiu, que sovint
són vistes més com una ingerència no benvinguda que no pas com un
element que aporti criteris de qualitat.
Es presenten també una mostra de casos de com es poden utilitzar els
indicadors proposats per dur a terme accions concretes, en els quals s'intenta
reflectir la capacitat d'adaptació del mètode, anant des d'estratègies
raonablement elaborades fins a l'establiment de correlacions immediates
entre dos factors.
En qualsevol cas, s'ha desenvolupat l'eina de tal manera que eviti la càrrega
formalista de la qual ja disposen altres elements creats pel Departament
d'Ensenyament, com són el Projecte Educatiu de Centre o els Plans
Educatius d'Entorn. |