Abstract:
|
L’objectiu principal d’aquest treball és evidenciar la importància de l’educació ambiental com un
concepte clau en el desenvolupament sostenible de futur. Per tal d’aconseguir-ho, és fonamental la
integració de l’educació ambiental en totes les etapes de l’ensenyament, tan obligatori com postobligatori,
per tal de formar futurs ciutadans i ciutadanes conscients i sensibilitzats amb els actuals
problemes mediambientals i que fomentin un comportament proactiu, tan a nivell personal com
professional, en relació a la cura del medi on vivim.
El present treball es basa en el procés de renovació del distintiu Escoles Verdes d’un centre d’educació
secundària. Per tal conèixer el context actual del centre a nivell ambiental, s’analitzarà el funcionament
del Programa Escoles Verdes i la documentació en el procés d’adhesió que va realitzar el centre, bàsic
per el desenvolupament d’un nou pla d’acció per renovar el Distintiu atorgat anteriorment.
El treball pretén valorar la importància de la continuïtat i relació de les diferents etapes educatives en
relació a l’educació ambiental, i concretament des de l’etapa secundària fins a l’etapa universitària.
Per tal de definir les directrius del nou programa d’acció s’ha basat en els diferents reptes a assolir que
s’ha proposat la Universitat Politècnica de Catalunya amb el “Pla UPC Sostenible 2015”. Una de les
línies d’acció es basa en la integració de la competència de Sostenibilitat i Compromís Social en la
formació dels seus estudiants a partir d’una metodologia didàctica basada en estratègies docents que
facilitin l’assoliment d’aquesta competència, promogut des del projecte STEP 2015 (Sustainability,
Technology and Excellence Program) que forma part del pla UPC Sostenible 2015.
La majoria d’enfocaments destinats a l’educació ambiental es realitzen des d’una perspectiva curricular,
sense prestar massa atenció a les estratègies i tècniques didàctiques. En base al projecte STEP, s’ha
realitzat un anàlisi de les diferents estratègies útils aplicables en el nou programa d’acció del projecte
escoles verdes d’un centre de secundària. A continuació, es proposen alguns exemples d’activitats
d’aprenentatge, d’àmbit tecnològic, transversals, dinàmiques i participatives que despertin la motivació i
la implicació en temàtica de sostenibilitat. Aquests exemples intenten desenvolupar les competències
bàsiques i especialment les competències centrades en conviure i habitar al món a semblança de la
competència SiCS (Sostenibilitat i Compromís Social). |