To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/2099.1/14662

Potenciació del treball cooperatiu i ús de les noves tecnologies
Martín Estape, Dídac
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació; Martín Cañadas, María Elena
El present Treball Final de Màster pretén contribuir possibles millores a la metodologia del treball cooperatiu que de forma progressiva s’està implantant en l’ensenyament secundari, tot incorporant l’ús de les noves tecnologies. Bàsicament consta de dos blocs: el primer correspon a un anàlisi de la situació de partida pel què fa a la pròpia metodologia i a l’ús de les noves tecnologies. El segon bloc correspon a l’explicació de la situació desitjada. En síntesi: Partim d’una situació en la qual la metodologia del treball cooperatiu ja s’aplica a les aules però, sota el meu punt de vista, es podria millorar. Punts de millora: · Hi ha un grau elevat de llibertat en la gestió i funcionament dels equips. · Dins dels equips encara es fomenta un cert estil individualista. El treball es reparteix entre els seus membres lliurement per més endavant posar-lo en comú. · Tots els equips tenen els mateix/os objectiu/s i, per tant, es fomenta un cert estil competitiu entre equips. És a dir, el fracàs dels altres equips comporta l’èxit del meu. Pel què fa a l’ús de les nTIC, malgrat que la majoria de joves que estudien l’ESO hi tenen accés, el seu ús es limita bàsicament a les relacions amb les amistats i a l’oci La seva incorporació en el seu procés d’ensenyament/aprenentatge queda en un segon terme. Per altra banda, el Projecte eduCAT 1x1 ha quedat aturat per motius econòmics i pedagògics. A més, les eines que proporciona estan més aviat orientades a la interacció professorat/alumnat que no pas a la interacció entre l’alumnat (exemple: Moodle). Propostes de millora de l’ús de les nTIC: · Ús d’eines CSCW (Cooperative Supported Cooperative Work). Concretament la plataforma BSCW (la qual és gratuïta). Entre d’altres avantatges, potencia la interacció entre alumnat. No es pretén crear un manual de funcionament de l’eina, simplement donar-la a conèixer juntament amb les seves possibilitats. · Potenciació d’eines xat en el procés d’ensenyament/aprenentatge (no només per a usos personals). Propostes de millora de la metodologia del treball cooperatiu: · Controlar la gestió i funcionament dels equips mitjançant un Reglament Intern d’Equip. · Potenciar un cert estil cooperatiu dins dels equips mitjançant la repartició de rols rotatius (definits en el Reglament Intern d’Equip).Desembre 2010 - 2/2 · Potenciar la cooperació entre equips mitjançant la definició d’objectiu/s comu/ns a assolir per tots els equips. En definitiva, creant una nova estructura cooperativa a l’aula. Aquestes innovacions comporten canvis en la temporització i avaluació de la feina. Per entendre millor la proposta i les aportacions es treballa un exemple: Projecte de programació d’un robot mòbil. Per una banda, s’explica com es portaria a terme segons la metodologia del treball cooperatiu “tradicional” (situació de partida) i, per l’altra, com es portaria a terme amb les innovacions proposades (situació desitjada). La combinació de les nTIC i la metodologia del treball cooperatiu aproximen els joves a situacions semblants en les que es trobaran en el món laboral (cooperació amb companys i domini de l’ús de les nTIC).
-Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::TIC's aplicades a l'educació
-Technology--Study and teaching
-Tecnologia
-Treball cooperatiu
-TIC
-Tecnologia -- Ensenyament secundari
-Tecnologia de la informació -- Ensenyament
Research/Master Thesis
Universitat Politècnica de Catalunya
         

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters