Abstract:
|
Aquest treball és una proposta
d’activitats que treballen continguts específics de 1er, 2on i 3er d’ESO a través del treball dels bombers i l’estudi
d’aquests continguts en una visita al propis parcs.
Aquesta proposta té l’origen en la detecció d’una falta de motivació i interès de l’alumnat en l’assignatura de
Tecnologia, la qual millora amb les activitats més manipulatives. A més, també es percep una creixent
desvinculació entre els continguts explicats a l’aula i la realitat tecnològica que envolta l’alumnat, de manera que
es traslladen les activitats proposades a un context més social i tecnològic com són els bombers.
Així doncs, aquest seguit d’activitats es poden portar a terme en els parcs de bombers i són fàcilment
combinables amb altres activitats en el propi institut. A més, cada activitat es concreta dins un nivell d’ESO i es
relaciona directament amb els continguts, objectius i competències bàsiques que marca el currículum per cada
curs. Això fa que es faciliti, al professorat, la concreció d’aquestes activitats proposades en la programació que
més li interessi, convertint-se, d’alguna manera, en un recurs més.
Un recurs més que es veu incrementat pel fet de que hi hagi més activitats proposades que les que es poden dur
a terme en un dia, possibilitant que el professorat pugui escollir quines s’adeqüen més als seus interessos.
A més a més, aquestes activitats proposades són d’àmbit molt pràctic i localitzades en un context atractiu per
l’alumnat. Aquest fet, ens pot incrementar les nostres perspectives d’èxit ja que l’alumnat mostrarà molt més
interès per els continguts ensenyats.
En tercer i últim lloc, cal destacar l’activitat de síntesi amb el geocaching. Aquesta activitat-recurs basat en el joc
de pistes, tot i que s’hagi emmarcat només en l’àmbit de bombers, obra un camp de possibilitats per tal d’aplicarla
com a activitat de síntesi o bé com a activitat independent que pot incrementar la motivació de l’alumnat. Á
més, porta implícit l’ús d’un aparell tecnològic que està revolucionant la societat actual i que no se’l té prou en
compte, el GPS.
En síntesi, les activitats aquí proposades són una proposta de recurs que intenten fer una aproximació del món de les emergències i el mon educatiu, alhora que serveixen per fer l’aprenentatge més engrescador i significatiu. |