Abstract:
|
Català: Amb l'avanç de la Societat de la Comunicació i la Informació, la tecnologia evoluciona de
forma vertiginosa. Aquests canvis a nivell tecnològic, han produït molts canvis i
interrogants en l'àmbit educatiu de Secundària i Batxillerat, i queda palès que el mateix
sistema educatiu no ha de romandre al marge d'aquesta nova realitat sociològica.
L’objectiu del TFM és analitzar el paper de la PDI a la docència en general i posteriorment
a les matemàtiques en concret, estructurant-se en tres parts fonamentals. En una primera
part s’analitza què és una PDI i què pot aportar a les aules del centres, quines avantatges
té i com es comporta front les eines tradicionals i habituals de la docència.
En la segona part, es focalitza en la docència de les matemàtiques en concret, i s’analitza
quins són els factors que motiven i desmotiven la innovació a les aules de matemàtiques, i
es presenten diferents models didàctics de com utilitzar la PDI a les classes de Secundària
d’aquesta matèria. Per últim, es presenten diferents recursos de la Xarxa com a marc per
a qualsevol professor que vulgui utilitzar la PDI a les classes de matemàtiques pugui saber
on trobar diferents tipus de recursos, per a quins nivells, de quines característiques,
etc...Destacar la utilitat del programa Descartes del Ministeri d’Educació per a preparar
sessions amb PDI.
En el tercer i últim apartat, es realitza una aplicació real de la PDI aprofitant les pràctiques
en el centre de secundària com a professor dintre del marc del màster. Dintre de la unitat
didàctica que s’imparteix sobre les funcions als alumnes de 1er de Batxillerat de la rama
tecnològica, s’introdueix la utilització de PDI en algunes de les sessions. L’objectiu:
comprovar en primera persona la utilització de la PDI a les aules de matemàtiques, obtenir
conclusions sobre els avantatges i desavantatges del seu ús, la utilització de programes
com Geogebra o Jclic, saber què en pensen els nostres alumnes al respecte mitjançant un
qüestionari...
Sens dubte, amb la integració de les PDI a les aules, es facilita als estudiants l'adquisició
dels coneixements i competències que han d'adquirir, i es facilita al professorat la
realització de la seva tasca docent, obrint davant seu un nou univers sobre la docència.
Però per aconseguir aquest objectiu no n'hi ha prou amb disposar de bones
infraestructures ben mantingudes. És necessari que el professorat, els centres i
l’Administració s'impliquin amb una actitud favorable a l’arribada de la PDI a l’aula i han de
posar de la seva part per a que aquesta nova etapa de la docència, en general, i de les
matemàtiques, en concret, arranqui amb força i tingui la maduresa dels seus fruits en un
futur molt proper. |