Abstract:
|
Aquest document descriu les etapes realitzades en el disseny, execució i posada a punt de
l’electrònica que inclou un monoplaça de competició dissenyat per estudiants dels últims
cursos d’enginyeria. Aquest projecte s’inscriu dins l’equip representant de l’Escola Tècnica
Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona, ETSEIB MotorSport, desenvolupant el prototip
CAT03 que participa a les competicions de Formula Student Germany al circuit de Hockenheim,
Formula Student Italy al circuit de Riccardo Paletti, i Formula Student Spain al circuit de
Catalunya durant els mesos de juliol, agost i setembre de 2010. La Formula Student és una
competició universitària a nivell mundial on els estudiants han de dissenyar, fabricar i
desenvolupar un monoplaça de competició sota la normativa oficial dictada per la SAE (Society
of Automotive Engineering).
Pel que fa a l’electrònica inclosa al vehicle, aquesta es pot dividir en tres parts: la centraleta de
control del motor, la centraleta de control d’un canvi pneumàtic i finalment un dispositiu de
visualització tàctil. El document inclou explicacions acurades de les centraletes del canvi de
marxes i del dispositiu visualització tàctil, tant en el seu disseny, condicionament al vehicle i
posada a punt.
Pel que fa al control del canvi pneumàtic, es decideix realitzar un disseny d’un circuit imprès
(PCB) amb un microcontrolador amb comunicació Bus CAN que acciona una electrònica de
potència per activar les vàlvules. En el document s’exposa tant el disseny de hardware com de
software realitzat completament per l’autor.
Finalment l’escrit inclou el disseny realitzat per la visualització dels senyals del vehicle. Aquest
dispositiu està format per una pantalla TFT LCD de 3,2”QVGA tàctil i l’electrònica de control
amb comunicació Bus CAN. El projecte inclou una interfície gràfica dissenyada especialment
per l’autor on l’usuari pot seleccionar quins senyals del vehicle desitja visualitzar (velocitat,
revolucions, temperatures,...) i de la forma com ho vol realitzar (indicadors analògics o
digitals), oferint un disseny versàtil, d’utilització ràpida i senzilla. Pel que fa a la implementació,
la pantalla s’ubica al volant del vehicle per una correcta visualització del conductor mitjançant
un disseny amb Rapid Prototyping. Aquest disseny inclou tant la programació del dispositiu,
tots els dissenys gràfics i el Hardware de condicionament del Bus CAN. |