Abstract:
|
L’objectiu d’aquest projecte és el de dissenyar un mecanisme per allotjar diferents tipus de
llantes de motocicleta, amb els respectius pneumàtics, que permeti obtenir els valors de les
forces i els moments que es generen a la zona de contacte entre el pneumàtic d’una
motocicleta i el terra on rodola; a fi i a efecte d’estudiar el comportament dinàmic del
pneumàtic (les reaccions entre ambdues superfícies).
Aquest mecanisme formarà part del banc d’assaig de pneumàtics de motocicleta, que
actualment s’està construint al Departament d’Enginyeria Mecànica (DEM) de l’Escola
Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB).
No s’ha partit de cap disseny preliminar, sinó que en base a l’estructura del pòrtic ja existent
de l’esmentat banc d’assaig, a les especificacions donades pel DEM, i a diferents models
de llantes dels quals s’ha disposat, s’ha projectat el present suport sensoritzat.
Per a fer-ho, s’han utilitzat diferents programes informàtics. El disseny s’ha fet amb un
software de Dibuix Assistit per Ordinador amb tres dimensions (CAD 3D, en anglès)
anomenat Autodesk Inventor (R10). Les peces i subconjunts que ho han requerit han estat
calculades i optimitzades gràcies a l’anàlisi per elements finits mitjançant el programa
d’Enginyeria Assistida per Ordinador (CAE, en anglès) anomenat ANSYS, versió 11.0. Tots
ells suportats per Windows XP, de Microsoft.
També s’han tingut en compte consideracions mediambientals i de seguretat en el disseny,
com ara el reciclatge de les peces o un funcionament sense perills per l’usuari del banc.
Com a resultat, s’ha obtingut un suport sensoritzat mòbil, que permet instal·lar-se de
manera ràpida a qualsevol posició de treball del banc i que és capaç d’allotjar i funcionar
amb la majoria de mides de llanta que podem trobar a les motocicletes actuals. Combinant
elements mecànics, elèctrics i electrònics podrem generar la força desitjada en sentit
vertical, així com determinar els tres components de força (vertical, horitzontal i longitudinal)
i els tres parells (de rodament, d’alineament i de bolcada) que es generen a la zona de
contacte. Aquestes magnituds, serviran al DEM per fer estudis del comportament dinàmic
del pneumàtic. |