Abstract:
|
La situació actual de mobilitat a la part central del Camp de Tarragona es caracteritza per un
ús elevat del transport privat, amb la saturació consegüent de la xarxa viària i contaminació
elevada, i un ús molt minoritari del transport públic, degut a la oferta insuficient d’aquest tipus
de transport.
Davant d’aquesta situació es planteja, en aquest projecte, trobar una solució de transport
públic, que millori el repartiment modal de la mobilitat de la zona, augmentant la proporció de
viatges realitzats en aquest mode. Es proposa estudiar la possible solució analitzant els
beneficis sobre la mobilitat i realitzant-ne un estudi econòmic.
A partir d’un estudi de la situació actual, i després d’haver realitzat una anàlisi comparativa
entre diferents modes de transport, es considera que un sistema híbrid entre un tren i un
tramvia pot donar una solució de transport ràpida, eficaç, que garanteixi una bona oferta i
que sigui accessible. Aquest nou sistema de tren-tramvia pot ser beneficiós per al medi
ambient, ja que rebaixaria el consum energètic i les emissions contaminants actuals per
passatger transportat.
Per tal de realitzar una anàlisi de les millores sobre la mobilitat que pot provocar el nou
sistema, es realitza una modelització i, a partir de dades de l’Enquesta de Mobilitat
Quotidiana de 2006, s’estima la demanda de mobilitat entre les diferents zones dels
municipis d’estudi. A partir d’aquí, amb l’ajut del model teòric Logit, es determina la mobilitat
que podria haver-hi un cop implantat el nou sistema, segons l’alternativa de traçat estudiada,
en una situació temporal que es situa a l’any 2015.
Tot i que la implantació d’un sistema de transport públic de tren-tramvia milloraria el
percentatge de viatges realitzats en aquest mode, beneficiant la població amb un estalvi de
temps, de costos i amb una millora mediambiental, tal com es desitjava als objectius inicials,
en realitzar una avaluació socioeconòmica del sistema, aquest resulta no ser rendible, ja que
els beneficis anuals no compensen la inversió inicial i les despeses anuals. Tot i així, es
considera que existeixen altres sistemes de transport que podrien aportar beneficis similars i
un cost inferior, de tal manera que podrien ser viables. |