Abstract:
|
Avui en dia, una de les primeres vies d‟investigació per al desenvolupament sostenible dins el
sector de l'automoció és la reducció del consum energètic del vehicle, sent la reducció de la
resistència al rodolament un dels principals fils de recerca a considerar per a tal propòsit.
Aproximadament una reducció del 10% de les pèrdues degudes a la resistència al rodolament
dels pneumàtics equival a un estalvi de combustible d'entre un 1% i un 2%.
El present projecte té com a objectiu principal descriure el comportament de la resistència al
rodolament enfront les principals condicions operatives del pneumàtic mitjançant l'anàlisi de
valors obtinguts empíricament. Fent ús de l'estat de l'art, s'avaluen els paràmetres influents i
es determinen les variables d'estudi -velocitat i càrrega aplicada-, considerant la possible
influència de la temperatura. La resistència al rodolament és deguda majorment a les pèrdues
per deformació del pneumàtic i a la posterior recuperació. Així, considerant la relació entre les
pèrdues totals amb el nombre de cicles d'histèresi i amb el valor de la deformació, es pot
intuir l'augment de la resistència al rodolament amb un augment tant de la velocitat com de la
càrrega aplicada.
L‟anàlisi estadística es duu a terme sobre les dades obtingudes de les dues tipologies d‟assaig
especificades, amb variació de la velocitat i càrrega constant, i amb variació de la càrrega
aplicada i velocitat constant. Els assaigs es realitzen en màquina segons l‟actual norma ISO
28580, la qual és el marc de referència principal per al desenvolupament de les directives
sobre la resistència al rodolament dels pneumàtics. Els resultats s‟obtenen pel mètode de la
potència, un dels quatre assajos normalitzats, i s‟empra el pneumàtic comercial de dimensions
205/55 R16 91H.
Desprès de calcular la resistència al rodolament per a cadascun dels assaigs, d‟eliminar
transitoris i de tractar les dades obtingudes, es procedeix amb l‟anàlisi d‟afectació de la
velocitat, la càrrega i, també, de la temperatura a la resistència al rodolament que ofereix el
pneumàtic. Per tal de trobar un model de tendència de la resposta segons les dues condicions
operatives principals, es porten a terme dos ajusts bivariants emparellant la resposta amb
cadascuna de les variables i un multivariant combinant les dues tipologies d'assaig.
Finalment, es realitza una anàlisi econòmica i una anàlisi mediambiental del projecte. |