Abstract:
|
Primerament es fa una introducció de les infraestructures del transport ferroviari a
Catalunya i es descriu més concretament la xarxa de Rodalies de Barcelona, analitzant
les línies que la componen, el material mòbil que hi circula i el sistema tarifari que utilitza.
Es defineix el concepte de persona amb mobilitat reduïda i es planteja la importància de
l’accessibilitat a les estacions; cal adaptar el material mòbil i analitzar les barreres
arquitectòniques per tal de suprimir-les.
L’objecte del projecte és determinar l’ordre òptim d’entrada en servei de les estacions de
manera que la programació òptima d’execució de les obres d’accessibilitat beneficiï el
màxim nombre d’usuaris en cada moment. S’aplica un algorisme seqüencial que cerca
l’ordre òptim de les estacions seguint el principi de Bellman.
La demanda d’usuaris entre les estacions de la xarxa s’estima a partir de les dades de
validacions a les estacions d’origen de bitllets del sistema tarifari integrat, i es disposen els
valors en una matriu simètrica de demandes.
Per altra banda, s’estima el volum actual de PMR i es calculen els nous usuaris PMR induïts
per l’adaptació de les estacions i els nous usuaris induïts per la modernitat i millora de la
comoditat i l’eficiència de la xarxa. Es determina l’increment dels desplaçaments una vegada
acabades les obres d’adaptació de les estacions.
Es descarta primer les estacions que es consideren d’infraestructura ja accessible i es
classifica la resta en quatre grups segons la dimensió i el tipus (exterior o subterrània). Es
busca solució a l’accessibilitat entre material mòbil i andana, i s’enumera els elements per
adaptar l’accés des del vestíbul a l’andana d’una estació. A la planificació de les obres es
decideix la infraestructura necessària a les estacions perquè es considerin accessibles.
Es calcula el cost unitari de realització d’obres a cada tipus d’estació i es fa un pressupost
global de la inversió que s’ha de realitzar per adaptar tota la xarxa de Rodalies de
Barcelona. Es decideix el Programa d’Actuació i es proposa el calendari d’execució
considerant el Pla d’Infraestructures Ferroviàries de Rodalies de Barcelona 2008-2015.
Valorant l’estalvi de sostenibilitat ambiental com un estalvi econòmic funció del nombre de
beneficiats en cada etapa del calendari d’execució, es fa l’anàlisi econòmica.
Per últim, s’analitza l’eficiència energètica del sector del transport, l’impacte ambiental del
projecte i la gestió de residus generats en el procés d’adaptació de les estacions a persones
amb mobilitat reduïda. |