To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10854/1740

Qualitat de vida i centres d'educació especial: una aproximació a la seva conceptualització i avaluació
Font i Roura, Josep
Universitat de Vic. Facultat d'Educació
La qualitat de vida s’està convertint en un concepte clau i unificador en l’atenció i educació de les persones amb discapacitat intel•lectual. Així mateix, la percepció actual sobre les persones amb discapacitat ha canviat substancialment. En el moment actual, cal plantejar-se quines són les aplicacions i les implicacions que tenen per l’atenció i educació de les persones amb discapacitat intel•lectual els principis derivats del nou concepte de discapacitat i de la qualitat de vida. Aquesta investigació pretén essencialment elaborar un conjunt d’instruments que permetin avaluar la qualitat de les pràctiques educatives dels centres d’educació especial. Amb aquest objectiu s’ha seguit un procediment estructurat i ordenat en l’elaboració dels instruments com en la seva valoració inicial. Per avaluar la qualitat dels centres d’educació especial es proposen una sèrie qüestionaris tant pels professionals, les famílies i els alumnes. Els resultats indiquen que el conjunt d’instruments d’avaluació permeten recollir informació àmplia i variada de les pràctiques d’un centre d’educació especial, determinar les seves fortaleses i debilitats i servir de base per establir plans de millora estretament relacionats amb el context particular del centre i amb el que es considera una bona pràctica educativa. La calidad de vida se está convirtiendo en un concepto clave y unificador en la atención y educación de las personas con discapacidad intelectual. Asimismo, la percepción actual sobre las personas con discapacidad ha cambiado sustancialmente. En el momento actual, hay que plantearse cuáles son las aplicaciones y las implicaciones que tienen para la atención y educación de las personas con discapacidad intelectual los principios derivados del nuevo concepto de discapacidad y de la calidad de vida. Esta investigación pretende esencialmente elaborar un conjunto de instrumentos que permitan evaluar la calidad de las prácticas educativas de los centros de educación especial. Con este objetivo, se ha seguido un procedimiento estructurado y ordenado tanto en la elaboración de instrumentos como en su valoración inicial. Para evaluar la calidad de los centros de educación especial se proponen una serie cuestionarios tanto para los profesionales, las familias y los alumnos. Los resultados indican que el conjunto de instrumentos de evaluación permiten recoger información amplia y variada de las prácticas de un centro de educación especial, determinar sus fortalezas y debilidades y servir de base para establecer planes de mejora que estén estrechamente relacionados con el contexto particular del centro y con lo que se considera una buena práctica educativa. Quality of life is becoming a key unifying concept in the attention and education of people with intellectual disabilities. Similarly, perception about people with disabilities has changed substantially. At present, we must consider what are the applications and implications for attention and education of people with intellectual disabilities, by keeping in mind the principles derived from the new concept of disability and quality of life. This research aims to develop essentially a set of instruments to assess the quality of the educational practices of the special education schools. With this objective, we have followed a structured and orderly procedure in the preparation of instruments and in their initial evaluation. To assess the quality of special education schools we propose a set of questionnaires for professionals, families and students. The results indicate that the assessment tools allow the gathering of a wide variety of information about the practices of special education schools, identifying their strengths and weaknesses and establish a basis for improvement plans that are closely related to the context of the school and what is considered a good educational practice.   Quality of life is becoming a key unifying concept in the attention and education of people with intellectual disabilities. Similarly, perception about people with disabilities has changed substantially. At present, we must consider what are the applications and implications for attention and education of people with intellectual disabilities, by keeping in mind the principles derived from the new concept of disability and quality of life. This research aims to develop essentially a set of instruments to assess the quality of the educational practices of the special education schools. With this objective, we have followed a structured and orderly procedure in the preparation of instruments and in their initial evaluation. To assess the quality of special education schools we propose a set of questionnaires for professionals, families and students. The results indicate that the assessment tools allow the gathering of a wide variety of information about the practices of special education schools, identifying their strengths and weaknesses and establish a basis for improvement plans that are closely related to the context of the school and what is considered a good educational practice.   Director/a: Climent Giné Giné
-Educació especial
-Infants discapacitats mentals -- Educació
-Discapacitats mentals -- Qualitat de vida
-Escoles d'educació especial -- Avaluació
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Research/Master Thesis
         

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

 

Coordination

 

Supporters